Wednesday, August 20, 2008

email dari kakak

-------------------------------------------------------------------
Yat*,

If you & Azr* are planning to have another kid in the near future, I believe it is fine if you want to resign from work and stay home for a few years.

Tapi kalau nak resign simply because you feel tired and/or wish to spend more time with Trisya and Emma - Kak Kiah rasa jangan. There are ways to rebalance your working life & family life. First get a maid to do general cleaning & simple cooking (NOT to look after anak-anak). The maid can be part-time or full-time.

List out what tasks you normally do everyday.
Misalnya :
1. Prepare breakfast
2. Mandi anak-anak, siap untuk ke Tabika
3. etc ...

9. Ambil anak-anak dari Tabika
10. cuci kain baju
11. seterika kain baju
. ... etc

Tasks yang tak concern anak-anak, biar maid yang buat so that you spend time with anak-anak when you are at home. Jangan suruh maid yang bagi mandi anak-anak atau bagi mereka makan. You still send Trisya & Emma to Tabika - jangan tinggal dengan maid. Maid boleh do the general cleaning; cuci baju, gardening, potong-potong sayur/ikan etc. Pagi dan malam you and Azr* take care of the children.

Your own mental progress is as important. If you stop work your mind will not be challenged - most likely you will feel dull and you won't have the push to wake up in the morning looking forward to a fruitful day.

In any case, if you still feel that you must resign, look for a part-time work - and get a maid to do the house work. It feels good to live in a clean & tidy home.

Kak Kiah.

--------------------------------------------------------------------------------

huhuhuu...camna ni?

6 comments:

iamja77 said...

bagus ada kakak camnie yang sentiasa kasi semangat. betul gak cakap dia.

smalam azie datang rumah aku. dia pun buat camnie. ambik maid.. tapi still hantar anak2 ke nursery. dulu dia benti keje kan.. pastu dia dah keje balik. dia kata takleh la duk rumah saje. otak tak berkembang..

CT@mamaLuqmanTiara said...

isshhh...aku ni totally mmg tak sokong eh bab-bab benti kerja ni...aku rasa kecilllll banget diri aku kat dunia ni...in case kalo betul-betul terdesak dan tak bleh nak buat apa dah...xpala...

pikirla jalan yg terbaik...
aku punya pemikiran lain bagi wanita yg tak bekerja ni...xtaula mungkin perasaan rendah diri yg mmg sedia wujud dlm diri aku ni...

hg xminat keja gomen ka?aku rasa umur ang boleh lagi...isi la SPA 8 online...

kaezrin said...

aku suka nasihat kakak hang ni..aku pun plan kalau ader maid utk keje2 rumah gitu anak2 kalau boleh x nak pass kat depa...but mmg ease of mind tgk rumah bersih and etc.

mcm skrg pun aku ngan jaz mmg bila rumah rasa berdebu ker apa mmg panggil org cuci rumah and iron2 baju..kami hari2 mmg habis jahat basuh baju/ jemur kain lipat kain..bab2 lain tuinggu akak dtg cuci rumah..so we have time to be with the kids...

kaezrin said...

aku suka nasihat kakak hang ni..aku pun plan kalau ader maid utk keje2 rumah gitu anak2 kalau boleh x nak pass kat depa...but mmg ease of mind tgk rumah bersih and etc.

mcm skrg pun aku ngan jaz mmg bila rumah rasa berdebu ker apa mmg panggil org cuci rumah and iron2 baju..kami hari2 mmg habis jahat basuh baju/ jemur kain lipat kain..bab2 lain tuinggu akak dtg cuci rumah..so we have time to be with the kids...

kaezrin said...

aku suka nasihat kakak hang ni..aku pun plan kalau ader maid utk keje2 rumah gitu anak2 kalau boleh x nak pass kat depa...but mmg ease of mind tgk rumah bersih and etc.

mcm skrg pun aku ngan jaz mmg bila rumah rasa berdebu ker apa mmg panggil org cuci rumah and iron2 baju..kami hari2 mmg habis jahat basuh baju/ jemur kain lipat kain..bab2 lain tuinggu akak dtg cuci rumah..so we have time to be with the kids...

aku said...

kalau nak berenti...
and start bisnes...

aku sokong tu..

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers