Thursday, February 17, 2011

citer pantang aku..

masa berpantang kali ni mmg sempoi habis..1st day balik rumah aku ada 'probs' sikit..emotional xtentu..maybe sbb bila jejakkan kaki di rumah, rumah aku penuh dgn orang...ada yg siap masak mcm nak buat kenduri..so aku xde tempat nak rehat..dah ler dgn cuaca yg panas...adoi laaaa..time tu yg aku nak just ruang/rumah yg sunyi dan selesa utk aku berehat..seriously..dah ler baru bersalin,baru dpt baby..then dgn sakit luka yg dijahit,dgn baby yg asyik meragam so aku mmg tensen ler..aku tau orang lain happy,tumpang gembira semua..n apa yg diaorang buat pun dgn niat nak menolong aku but then utk aku, what i need just some space..time to heal n to get to know my baby..itu aje

alhamdulillah after 3-4days aku dah kembali kuat..but for the 1st week tu aku mmg bergantung pd hubby utk buat semua keja..dia ler yg bakar tungku,dia ler yg sediakan air mandi and dia juga ler yg mandikan baby..even semua keja rumah n memasak dia yg buat...within that 1 week aku guna utk study 'peel' baby..try mengadjustkan diri aku dgn peel dia..aku rasa baby pun dah dpt mengadjustkan diri dia dgn dunia di 'luar'..n maybe for the 1st few days dia buat perangai sbb xcukup minum..susu badan aku just ada on the 3rd day..for the 1st few days tu dia just minum susu tin n aku dpt rasa dia xsuka dgn susu tin..minum pun sikit aje..once aku ada susu badan,baby plak masuk hospital bcoz jaundice..alhamdulillah lepas keluar aje dari hospital,semuanya kembali teratur..lega hati ni

pada hari ke 19 aku dah kembali memegang stereng..hantar anak2 dara ke sekolah..berpantang dlm keta :-)

so far,baby tak banyak ragam..keja dia just tido,bangun minum susu,berak n then tido balik...cuma bila dtg petang sikit baru dia akan 'merap' sikit..around 9-10pm dia akan tido n just bangun utk minum susu aje..then tido balik sampai ler the next day..now aku rajin mengepam..aku set from 7am till 7pm,baby akan minum thru bottle..but of coz susu aku ler yer (since 3rd day baby just minum susu aku ajer..until today)..after 7pm,bottle akan dibasuh n disimpan..it will be direct feeding..siang aku perlukan masa utk buat keja2 rumah,memasak,menguruskan kakak2 baby n also menjadik supir so aku rasa senang sikit bila bg baby minum guna bottle..kalo direct baby tend to 'melekat'..siang aku agak sibuk but mlm aku akan gunakan sepenuh masa utk meng'uli' n melekat dgn baby.

so far alhamdulillah aku enjoy dgn kehidupan baru aku ni..n aku juga rasa puas sbb tis time around aku tak bergantung pd orang lain utk uruskan baby..semuanya sdn bhd..just aku n also hubby..oh yer,b4 bersalin berat aku 82kg n after 20 days berat aku dah turun ke 67kg..best kan?..Insyaallah aku target nak turunkan berat until 60kg..hopefully boleh ler kan? Aminnnnnnnnnnnnnnnnn...

No comments:

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers