Thursday, June 26, 2008

cerita si Ani

Aku banyak keja arini tp aku xleh nak buat keja…otak still dok berpusing ..berfikir psl jiran mak aku di kg (rumah sewa mereka seberang jalan..boleh kata berhadapan dgn tanah mak aku)..selalunya aku x suka masuk campur hal2 orang ni…tp semalam buat aku terfikir sendirian..even pagi ni masa drive ke tempat keja, otak aku asyik berputar2…berfikir psl nasib mereka sekeluarga…

Aku selalu dgr citer x best ttg laki bini ni..tp selalunya cerita psl si laki ler..psl ‘kerajinan’ dia berkerja, sampaikan di tangkap polis, duduk dlm lokap and then bila keluar, malas nak carik keja…takmo keja berat2..keja yg dia nak just kerja as a “jaga”..tp sapa nak ambik guard yg pernah kena tangkap kan?..suruh menebas, keja di ladang..xmo kononnya sakit badan la, sakit nu la..sakit ni la....pasti ada alasannya....anak ada 5 orang..yg kecik masih menyusu..yg besar dah form 2 rasanya..diaorang ni dah banyak kali berpindah (but still dlm daerah yg sama la)..di mana saja mereka duduk, pasti ada hutang tertunggak yg tidak di jelaskan…setiap kali ada masalah hutang yg menimbun, mereka akan berpindah ke rumah sewa yg lain…

Aku ada sorang kakak..aku kata kakak aku ni seorang yg prihatin la (tp selalu di salah anggap as suka jaga tepi kain orang)…kakak aku ni baik dgn si bini (nama si bini tu Ani)…so kakak aku rajin bertandang ke rumah sewa diaorang, beri makanan dan semua..sampai ke tahap kakak aku bayarkan duit utk anak2 mereka belajar Al Quran di rumah Mak Su Yah (jiran mak aku yg satu lagi)..tp kakak aku pandai, dia bayar direct dekat Mak Su Yah as dia xmo si laki menyalah gunakan duit itu (dgr citer laki kaki judi la jugak)…

Ada satu hari, si laki dgt menyerang ke rumah Mak Su Yah..dia kata dia xmo anak2 dia belajar di rumah Mak Su Yah as kononnya kakak aku mengajar yg bukan2 dekat bini dia si Ani…Dia kata dia nak hantar anak2 dia belajar Al Quran di masjid Serdang..rupa2nya..a day earlier kakak aku ada menjengah ke rumah sewa diaorang…masa kakak aku sampai, si Ani tgh menangis teresak-esak..si laki tgh tidur dgn sedapnya di ruang tamu…si Ani khabarkan yg dia xde beras nak masak,dok tunggu emak dia dtg nak hantarkan beras…rupa2nya si laki dah x berkerja lama sudah (b4 this si bini dok cover laki, kata keja sana la...keja sini la)…aduhhh…so kakak aku panggil si laki..kejutkan dia dari tidur dan dpt ler ‘lecture’ sedas dua…kakak aku nasihatkan si laki keluar carik keja..jgn le terlampau memilih…kesian pada famili..sememangnya dah jadik tanggungjawab dia utk carik rezeki..tak akan nak bergantung pada orang lain aje?...n si ani pun pernah bercerita…si laki ni mmg jenis panas baran..bini n anak2 selalu terima habuan..sbb tu mereka x pernah bising2 or memberontak..

Lepas kes hari tu, si laki trus antar anak2 ke masjid serdang utk belajar agama & Al Quran..tp bukan si laki yg hantar…laki just duduk rilex di rumah..si bini yg kena hantar n ambik anak2 dari kelas agama dan juga sekolah..oh ya..aku juga dgr cerita, mereka ni pernah pergi ke tv-3 dan berjaya mendapat bantuan dari pihak tv-3 (aku rasa utk slot bers*m*mu tu)…

Semalam, sebaik aje aku turun dari kereta..mak aku cerita..si Ani kemalangan…on the way pi ambik anak di kelas agama (si laki seperti biasa, sedap tidur terk*ngkang di rumah, biar bini buat semua keja)…nobody knows what happen to her..just dia sorang2 aje yg terlibat..maybe dia pening ke apa..trus jatuh dari motor (motor ni mak si ani yg beri pada ani, kesian kan anak sbb dpt laki x berguna)..kepala terhentak ke tiang telefon yg menyebabkan darah turun tak berhenti-henti dari kepala..dgr kata teruk juga …so orang bawa si Ani ke spital kulim n at the same time angkut si laki sama (ada orang kg dtg ambik si laki bawa tgk bini lepas accident)…anak2 duduk menangis di rumah…..mak aku n abang lid pergi melawat anak2…anak yg 1st menangis tak henti-henti..dia kata dia takut duduk di rumah dgn adik2..rumah gelap..elektrik xde..kena potong sbb x bayar…selama ini diaorang just guna lilin aje time malam..2 batang lilin each nite…so abang lid aku suruh diaorang bersiap-siap n hantar diaorang semua ke rumah nenek saudara diaorang , yg kebetulan duduk di kampung seberang…

Ntah la..hopepfully xde apa2 yg berlaku pd Ani..dia lah sumber kekuatan anak2..si laki?

Jgn harap le…aku rasa if anything happen dekat si ani, compom si laki akan lepas tangan punya…

1 comment:

CT@mamaLuqmanTiara said...

isshhh....sian la wei...kalo berlaku benda cenggini tak bolehke bini tu lari ja dari laki tu ha??
geram tul aku baca...sian anak-anak....

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers