Friday, August 07, 2009

detik dan saat

yes..tapau aje for dinner..ni gara2 H1N1..b4 keluar td, tertengok berita di tv..angka kematian H1N1 dah masuk 15..n mangsa no 15 baru 5 tahun..tua setahun dari emma n muda setahun dari trisya..adoi laaa..tersenyap aku n hubby..mcm nak luruh jantung aku tau...seriously..aku xtau apa yg hubby fikir but for me,aku terfikir mcm mana perasaan ibubapa budak tu..Ya Allah takutnya aku..

ini citer aku..masa emma umur 1 tahun setengah, aku pernah mengalami satu detik/saat yg mana pd time tu aku rasa aku akan kehilangan dia..Ya Allah,mmg menakutkan...time tu aku terfikir, kenapa la aku xsedar..kenapa aku xrealised yg anak aku tu demam teruk?..citer dia camni, siang tu emma demam selsema but biasa aje..badan dia xpanas pun....mlm tu dia merengek..xleh tidur, so aku angkat dia keluar dr bilik..tny dia nak susu ke? dia xmo..so aku just masukkan dia dlm buaian n buaikan dia sampai dia tidur..masa tu badan dia just suam2 aje..

aku tertidur.ntah le brp jam aku tidur.bila aku sedar dia merengek..so aku just pegang kaki dia didlm buai n buaikan dia smbl aku berbaring..aku rasa kaki dia sejuk sungguh..selang 5-10mins aku dgr bunyi yg pelik..mcm orang dok "ketip" gigi..aku trus bangun n lihat dlm buaian..emma kena sawan..bergegar buai..Ya Allah..aku jerit kuat2..panggil hubby n trus dukung emma keluar...panas giller giller badan anak aku tu..aku xtahu nak buat apa...emma masih lagi xsedar diri..menangis giller aku..hubby bingkas bangun..kitaorang bawa dia masuk toilet..hubby dukung dia n aku trus jiruskan air dibadan dia..ntah brp kali kitaorang bawa dia ulang alik masuk toilet dan juga bilik tidur..darah keluar menitik-nitik dari mulut emma..habis lantai rumah sewa kitaorang tu dgn darah emma..mmg lama giller rasanya..akhirnya emma sedar..dia menangis..but lemah giller...aku trus sarungkan baju(xsempat dah carik tudung n also bra)manakala hubby dukung trisya masuk kereta..trus kitaorang pecut ke hospital Pantai..around 4am time tu..mmg laju giller la hubby bawa keta time tu..masa dlm kereta aku tersedar satu benda..sebelah tangan emma lembik giller...aku angkat atas n masa aku lepas, tangan tu jatuh sendiri..Ya Allah..tangan anak aku dah lumpuh..habis aje menangis,mata emma tertutup mcm nak tidur masa dlm keta ....but aku xbenarkan dia tutup mata..sbb time tu aku rasa,if emma tutup mata/tidur then aku akan kehilangan dia buat selama-lamanya

sampai aje di emergency room, aku tny pd doktor bertugas psl keadaan emma..dia senyap aje...dia xcakap banyak..dia kata kita tunggu pakar..trus emma di masukkan ke observation room..wayar sana sini..around 30mins dr H smpai..dr H kata emma kena sawan panas n psl tangan dia,maybe just temporary paralysed..dia kata kita tunggu 24hours...aku terduduk smbil merenung emma yg sedang tidur keletihan di dlm baby cot...aku xdpt nak citer or gambarkan perasaan aku..sunyi sepi..tp yg aku tau,air mata menitis turun tanpa henti..

around 9am, emma tersedar dr tidur..dia berdiri dan mengangkat kedua-dua tangan dia,minta didukung..dia berjaya gerakkan tangan yg lumpuh td..menitik lg air mata aku..around 1 week gak dia duduk dlm spital..time tu aku tersedar,anak2 adalah segalanya utk aku dan juga hubby..if anything happen to anyone of them, ntah la apa akan jadik pd aku or hubby..xdpt di ganti dgn wang ringgit..pd saat tu juga aku rasa mcm nak resign aje n jaga anak2 sendiri (time tu aku ada problem dgn bibik n keja pun mcm apa ajer..dah le time tu baru dpt bos yg 'gila')...tp apakan daya,masa tu kewangan aku n hubby xbeberapa kukuh..hubby masih perlukan bantuan aku...so aku berniat,once kewangan kitaorang ok n hubby dpt menanggung semua seorang diri, aku akan berhenti...

Alhamdulillah now hubby dah ok,Allah limpahkan rezeki pd dia utk kami sekeluarga..so this is the time utk aku stop dan tumpukan perhatian pd famili..pd anak2 terutamanya..mmg la aku masih ada keinginan utk bekerja..if aku kerja, banyak benda aku boleh buat n also beli dgn gaji aku tu..aku boleh buat mcm2 kat rumah juru aku tu..tambah tu,tambah ni..pasang tu pasang ni...beli mcm2 but then aku terfikir gak..utk apa semua tu? apa yg paling penting dlm hidup aku ni?..Allah dah kasi peluang utk aku(actually since last year but aku ambik masa yg lama utk sedar..aku hny manusia biasa)..so apa lg yg aku tunggu? dgn semua benda yg berlaku b4 this,aku sedar yg this is the best for me n my famili..semua benda2 yg lain boleh tunggu..kerja,rumah,keta or harta benda boleh tunggu..xdpt tahun ni, tahun depan-depan masih ada..but famili? terutamanya anak2? diaorang xleh tunggu..once jadik, akan jadik, no turning back..itu aje..aku xmo menyesal kemudian hari..

priority aku adalah famili..maybe once aku rasa semua dah ok..anak2 dah terjaga or ada somebody yg aku betoi2 boleh trust utk jaga diaorang n yg paling penting,anak2 happy,then maybe aku akan start keja balik..tgk ler camna..

itu aje la citer aku..aku dah rasa camna perasaannya bila 'kehilangan' anak but alhamdulillah, Allah memberi peluang utk aku bersama anak itu kembali..aku tahu yg aku amatlah bertuah dan kerana itu, aku bersyukur ke hadratNya....

2 comments:

-:- said...

...wei sedih gilo baca entry ko ni
biar pon ko penah citerkan kat aku sbelum ni

wei..betul...wang xde makna nye
anak & famili adalah sgalanye

sblum aku ambik kputusan nak amik VSS aritu..
aku dah pening pikir...bole ke aku idup tanpa duit sdiri..?

memang berat nak ambik kputusan brenti....kita penah pegang duit kan...
nak beli apa...campak duit jer...
lgpon gaji laki pon x seberapa kan.. if brenti..memang xleh nak harap kemewahan dr dia ler

ala-kadar tu bole la...


tp, bile aku tgk idup anak tunggang langgang...
kalau aku keje shift and laki ku ken
a outstation/OT....aku amaaatS kesian ngan anak2!
memang kesian gilo....
kekdg aku pikir mcm aku pentingkan diri sdiri...
keje...sapai anak2 mbesar kat tangan org lain

ada duit...tp aku dok merapu jugak...

kalau aku keje shift malam lagi naya...laki aku kena antar anak2 pepagi kat umah bbsitter...balik pon dia yg ambik....

so, kesimpulanan nye aku nekad berhenti

and stakat arini...alhamdulillah...
aku x penah nyesal lagi

and aku puas ati aku leh besar kan anak2 sdiri

and soal duit blanja atau apa pon
stakat ni x timbul..
alhamdulillah Allah permudahkan
walaupon x mewah...tp insya-Allah apa yg aku nak makan ke....bole ler...

tp tu ler...cam x caya aku leh dok lepak kat umah...tanpa kluar bkerja..
poket kosong xpe...janji anak depan mata...hati senang...

setakat anak nak makan tu..mampu ler lagi laki aku bela...hahhaha

Ma said...

wow..sedih siot entry ni. Buat aku rasa nak resign hari ni jugak. Insya Allah, setel hal rumah, aku akan pertimbangkan.. aku tingin nak jaga anak2 aku mcm masa aku cuti operate hari tu..

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers