Thursday, November 12, 2009

emma nak belajar..emma nak jadik pandai...

semalam pertama kali aku tgk emma menangis xnpa mengeluarkan bunyi..air mata just menitik deras di pipi..seriously kesian aku dgn anak dara aku tu..salah aku ke? ye ler,aku duduk di rumah but aku tak pernah memaksa dia utk belajar..but then, for me emma still kecil lagi..aku tak mahu memaksa dia..for hubby n me, tahun ni biar la dia belajar berkawan dulu..if dia tahu membaca or mengira, it will be a bonus for us..

alkisah, semalam masa aku berhentikan keta depan sekolah, aku nampak muka emma monyok sekali..bila dia nampak aku,muka dia trus berubah..jadik happy..so aku igt dia monyok bcoz aku lambat smpai...selalunya b4 diaorang habis kelas aku dah tercegat depan pintu sekolah...masuk aje kakak dlm keta, trus kakak buka mulut..'ibu tahu dak, emma......"...pastu " teacher kata emma dpt rendah..rendah dlm kelas".....alahai anak dara aku...

smbil drive keta, aku cuba mengajak emma bersembang..emma kata 'teacher marah emma, teacher cubit emma sbb emma tak pandai baca'...hmmmmm..maybe teacher emma pressure dgn emma...aku kenai anak dara aku yg sorang ni...time ni emma okay lagi...after 5-8mins, kakak bgtau aku.."ibu..emma nangis"...aku adjust mirror pandang belakang n nmpk air mata emma mengalir deras..alahai kesiannya anak ibu..

aku : emma ok ke sayang?"
emma: emma nak belajar ibu..emma nak jadik pandai
aku : betul emma nak belajar? ibu boleh ajar emma..
trisya: kakak pun boleh ajar emma..
emma: kakak...kalau kakak tgk emma tgk kartun lama-lama..kakak marah emma tau..
trisya: ok..

so semalam,sampai aje di perda..aku belok viva masuk jusco..kami 3branak singgah di kedai buku di dlm perda..cari bahan2 yg sesuai utk menolong emma..aku xtahu berapa lama semangat ingin belajar emma ni akan bertahan but then, selagi emma mahu, aku akan menolong dia..i will try my best to guide her (guide ok..still not paksa dia)..tgk lah mcm mana nanti..

so start dari semalam, ruang bawah tangga di rumah juru dah berubah..



ruang ini aku jadikan tempat utk emma belajar..so far(dlm 2 hari ni ler,semalam n awai pagi tadi) emma mmg bersemangat giller utk belajar..n aku still searching few more materials utk kegunaan aku masa mengajar emma..tgk ler, maybe weekend ni akan serbu few places yg aku rasa ada jual benda2 tu..


ruang ini pulak utk budak2 bermain..

dulu masa pindah masuk rumah juru, aku berangan-angan utk convert ruang bawah tangga menjadi stor but sbb kurang pulus,aku KIV aje niat tu..but then now aku bersyukur kerana ruang tu tak bertukar menjadi stor...ruang bawah tangga ni amat ler berguna utk anak2..maybe after diaorang dah besar baru aku akan convertkan ruang tu menjadi stor.

4 comments:

Maia said...

sedihnya lahaiii...
takpe.. emma pun pandai gak macam kakak kan..

dzieta said...

ok gak tu..ayien terus tak mau p sekolah sbb kecik lagi..hahahahaaha..

-:- said...

..alahai...eih, sapai kena cubit ke?
hehehhe...xpe ler...
tp sedih ler...dia paham tecer dia cakap camtu kat dia...

wei, yg tempat ruang main tu kat tingkat bawah kan..
yg ruang study tu? kat mana plak.?
umah ko ni ade brapa tangga ni...?

yati abdul said...

ruang study n ruang main tu kat tangga bawah la..just sudut yg berbeza aja..satu belah kiri n satu belah kanan..dulu aku letak semua mainan kat situ..now aku susun atur balik n bahagi jadik 2 ruang kat bawah tangga tu....hehehehehe

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers