Tuesday, July 10, 2007

Terkenang di masa dulu

tadi waktu lunch, aku n the geng bersembang-sembang psl masa dulu-dulu..time laksa 1 mangkuk just 10sen(tapi waktu time aku sekolah, laksa dah 20sen)..masing masing sibuk bercerita segala aktiviti yg memang menyeronokan n xboleh di compare dgn apa yg kids nowdays buat...

ada sorang kawan aku tu...dia duduk di tepi laut..orang kuala kedah..bercerita mcm mana dia boleh pergi tangkap ketam dgn adik2 dia time tgh2 malam ni..harung air laut sekerat dada tanpa fikir psl bahaya semua..carik kat celah2 pokok semua.....yg sorang lagi bercerita....terpaksa keja part time..ambik upah kutip kacang tanah just bcoz nak beli susu cap junjung yg dlm peket kecik tu..yg 15 sen sepeket..main telan camtu air..without tambah air semua..mcm gula2 jadiknya....

aku plak berkawan dgn budak jans di kg..sekeliling rumah aku yg ada semua budak jans aje...so aktiviti kami memang lasak ler...panjat pokok manggis sampai ke hujung dahan/pucuk/julai...tangkap ikan sepat/puyu di sungai guna besen/penapis mak di dapur..pernah sekali tu..angkat aje penapis, dpt ular seekor... duduk melingkar elok aje dlm penapis tu....tgh tidur rasanya..apa lagi...lari x cukup tanah ler kami semua..hehehehehe..n kami jugak rajin kutip siput pahit di tali air...huhuhuu..bestttt..gagau sana..gagau sini..kadang2 tu boleh dapat sebesen kecik...jadik ler...balik rumah bagi dekat mak...mak berleter jugak ler sbb bahaya semua...tapi dlm berleter-leter tu, mak masak juga siput tu...hehehee...buat masak lemak kuning+nenas...sedapppppp..

ada satu hari tu...aku bermain sampai lupa waktu lunch..mengamuk sakan mak aku...mak aku cari aku sekeliling kg (xde le jauh mana sgt pun since mak aku tau tempat feberet aku n kawan2)..siap bawa lidi di tangan...huhuuu...kena pukul on the spot siut..meraung aku kat situ juga n sepanjang perjalanan balik ke rumah...hehehehee

aku dulu memang mcm tomboy..tambah2 lak mak aku tak kasi simpan rambut panjang..banyak kutu beb..hehehee..bebudak kampung katakan...mana pernah aku pakai skirt ke..kain batik ke..dekat rumah..semua hentam seluar...sampai sekarang aku x reti pakai kain batik...kalo terpaksa pakai kain batik, memang compom nampak cam nak turun bendang/sawah..senget sana..senget sini..ter"jelen" sana...ter"jelen" sini...hehehehe

aku memang enjoy giller masa budak2 dulu...bak kata mak aku..main 24jam..bila lepas marghrib aje..terbongkam depan tv.......selalu by 8-8.30pm...aku sure dah tidur punya....keletihan sbb penangan bermain di waktu siang...

aku xtau ler mcm mana dgn anak2 aku nanti...hopefully kakak n adik will enjoy themselves ler sementara berada di kg ni...tapi kalo boleh..aku xmo le anak2 aku main tepi sungai, tali air or panjat pokok..bahaya ler...emmm...mcm mana yer?

heheheee

No comments:

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers